20110502

Se den i HD på Vimeo!

20110426

Filmen, Part 1!

Se den i HD på Vimeo, den förtjänas att ses i hög kvalitet och i fullskärm!

The End!

Säsongen är nu avslutad för samtliga i Fernie4, jag och Lee lämnade Fernie i torsdags och väl hemma påbörjades slutredigeringen av vår säsongsfilm.

Filmen är nu färdig och kommer presenteras i TVÅ delar inom kort här på bloggen och då detta blir det sista inlägget med text vill vi passa på att tacka alla er som följt bloggen under säsongen. Vi har haft en sjukt rolig och äventyrsfylld säsong och bloggen har förhoppningsvis förmedlat en del av våra upplevelser till er som läst våra inlägg och sett våra filmer.

Tack från oss i Fernie4!

20110413

Amerikat en gång till!

Den här veckan är skidanläggningen stängd och för att bota tristessen som annars lätt kan uppstå utan skidor på fötterna bestämde vi oss för att ta en spontan roadtrip ner till Montana.

Tack vare snälla grannar fixade vi snabbt en bil hämtade upp tjejerna (inklusive henke) nere på stan och 30 minuter efter idén kläcktes rullade vi iväg från Fernie.

Det blev en trevlig eftermiddag med ett besök i Eureka för att hämta ut lite paket, obligatoriska ribs på Famous Dave's och en del sing-along i bilen.
NICE!

20110409

20110405

April, april det har dumpat!

Hej,
För några dagar sedan regnade det på hela berget och snöytan blev stenhård. Ja, i alla fall ishård. Detta gjorde att åkningen den dagen inte var kul och allt var kasst helt enkelt. Jaha, tänkte jag, våren är definitivt här och har förstört snön.

Men icke! Nu har det snöat konstant i nästan tre dagar och skidåkningen har varit fantastisk :) På torsdag natt ska det till och med bli -20 grader om prognosen stämmer. Nu har Fernie passerat 10 meter snö i total nederbörd under säsongen och fortsätter det så här blir det snart 11!

Snö i april är inte ovanligt, men över en meter snö på en vecka är nästan otänkbart, och eftersom det nu är 5 april kan det inte heller vara ett dåligt aprilskämt.

20110401

20110329

Three Sisters - Första försöket!

Gårdagens mål var att gå upp på den östra toppen av Three Sisters. Det är en tur som vi länge pratat om men som aldrig blivit av, kanske för att de flesta med lokalkännedom vi pratat med sagt att det inte går att göra som en dagstur om man inte har tillgång till skoter.
Med mina tidigare turer i svenska fjällen som ibland varit riktigt långa kände jag ett visst sug efter att motbevisa dessa kanadensiska "locals".

Med kanske en gnutta för mycket hybris så packade jag, Erik och Ludde in oss i bilen kl:06.30 och fick sedan skjuts till White Spruce Trailer Park (nr 1 på kartan).
Planen var att ta en rakare och mer direkt access till toppen än den annars vanliga bakvägen från norra sidan av berget. (På kartan från 1 via 4 och kamvandring till toppen 3)

Översikt över turen

Erik med superkartan

När vi kommit en bit närmare berget började vi inse att den planerade vägen kanske inte var så bra som vi först trodde. De kanadensiska kartorna har nämligen en ekvidistans på 60m i jämförelse med de svenska på 20m, detta resulterar lätt i att man underskattar hur brant saker och ting faktiskt är i verkligheten.
En snabb titt på kartan igen och ny rutt blev att gå via topp 2 och kamvandring till topp 3.

Kowalczyk's Bowl

Inte heller detta vägval skulle visa sig vara utan problem. Efter att ha kommit upp en bit i bowlen (numera döpt till Kowalczyk's Bowl efter Erik med superkartan) så brantade det på och vi tvingades sätta skidorna på ryggen och påbörja något som mer kan liknas med alpin klättring än en vanlig topptur på skidor.

De sista 500 höjdmetrarna avverkades i en lutning mellan 30-50° och många gånger hade ett par stegjärn och en isyxa inte alls varit en dum idé att ha till hands. (<hint> födelsedagspresent när jag kommer hem </hint>)

Väl uppe på topp 2 (2400.möh),  8 timmar och 1400 höjdmeter efter vi startat turen bestämde vi oss för att det fick räcka för denna dag.

Den sista kamvandringen såg helt klart görbar ut men skulle sannolikt ta en tre timmar extra och inget vi kände oss laddade för.
Blev istället nedfart i Kowalczyk's Bowl tillbaka till där vi började turen och en obligatorisk after hike-öl på The Pub.

En glad Ludde tar sig upp på toppen

Three Sisters östra topp i bakgrunden.
Till höger om mig syns första vägvalet, till vänster syns det andra  vägvalet

20110326

Teaser!

För att visa att vi inte bara latar oss när vi inte åker skidor så klippte jag ihop denna väldigt korta teaser från vår kommande film.

Se den i HD på Vimeo

20110324

2000 foot ridge!

Idag var det fint väder, kul tänkte vi, och gav oss ut på hike. Mange spanade igår in ett åk han ville filma i Fish Bowl (skålen som ligger skiers left om liftsystemet). Men om det ska filmas krävs det en kameraman, i alla fall om rätt saker ska filmas. Kameramannen för 2000 foot ridge blev Mange. Jag, Albert och Henk021 tog oss an den 1,5 timmes långa hiken.

Nu kanske ni sitter och tänker tvåtusen fötter är inte så långt upp i luften, hur kunde det ta 1,5 timma när vi redan åkt upp halva vägen med lift? Jo, namnet 2000 foot ridge kommer från någon som antagligen inte ädge en måttstock, då det egentligen borde heta något mer i stilen med 2000 meter ridge. Vad gjorde Mange under dessa 1,5 timmarna som hiken tog? Jag vet inte, men jag tror att han åt ett äpple. Stort att vänta på oss i alla fall!

Väl uppe, nästan 6500 feet upp i luften, var det dags att börja koordinera med Mange för att bäst kunna fånga våra åk ner. Då passar det väl fint att walkie-talkien dör, slut på batteri. Jaha, var kan Mange med kameran befinna sig?

Det löste sig ganska bra ändå, vi blev fångade på film och alla tog sig ner på sitt lilla vis :) Här nedan är en bild på där vi åkte ner.

20110319

Bröderna Fluff och ett stiligt försök till en Spread Eagle!

Då vädret i morse visade sig vara aningens bättre än gårdagens prognos bestämde jag och Lee oss för att ta en liten hajk upp på Mammoth Head (2074m). En fin liten tur som bjöd på bland annat backflip-pillows och glada försök till Spread Eagles.

Väl nere i anläggningen igen blev det en kort 80's flashback med många stiligt utklädda skidåkare.

20110318

The return of the Spread Eagle!

Imorgon är det temadag i backen, 80-talet som gäller och vad passar väl bättre då än tidernas kanske bästa trick: The Spread Eagle

Bilderna är från en puckelpist-tävling som var för ett par veckor sedan.